16
פבר
09

צעדים ראשונים בעולם הקארטינג

צעדים ראשונים בעולם הקארטינג

ברוכים הבאים! הנכם עושים את צעדיכם הראשונים בספורט הקארטינג, ספורט מוטורי הנחשב לבסיסי ביותר אך גם לטהור ביותר. ספורט ממנו צמחו רוב אלופי הספורט המוטורי בעת הנוכחי, ספורט ממנו נהנים צעירים ומבוגרים כאחד.

אחרי שרכשתם קארט וציוד טכני, אתם ודאי נלהבים. אתם מחכים לרגע בו תתניעו את הקארט, תקרעו את המסלולים ותנצחו. אך כמו בכל ספורט, הדרך להישגים סלולה באימונים והתמדה. אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בצעדיכם הראשונים ולוודא שתצליחו להסתדר בכוחות עצמכם ולהתקדם הלאה אל עבר הניצחון.

כמו בכל ספורט, יש לקבוע יעדים ריאליים, להגיע אליהם ומשם להמשיך הלאה. יעדים כאלה יהוו אבני דרך, וימנעו אכזבה מיותרת וייאוש. צריך לזכור הספורט הזה מורכב ממספר רבדים, שאת חלקם לוקח לרכוש אף מספר שנים. יחד עם זאת, בשיטתיות והתמדה אפשר להסתדר בקצב סביר למדי ולהנות מהנהיגה ומהתחרות בשלב מוקדם יחסית.

בפוסט זה, אתמקד בעיקר בכל הנוגע לקארט העושה שימוש במנוע Yamaha KT100SD, אבל חלק ניכר ממנו תקף לכל קארט בכלליות.

ראשית כל, מומלץ לנהל יומן מעקב. ביומן תעקבו אחר מקצי האימונים שלכם, התקדמותכם והישגיכם, ותרשמו נתונים שיעזרו לכם למצוא נקודת התחלה נוחה יותר באימונים הבאים. בנוסף, יאפשר היומן לנהל מעקב אחר המצב של הקארט, ויאפשר לדעת מתי יש לערוך טיפולים מסודרים למנוע ולמכללי הקארט.

נתחיל בשלבים הראשונים תפעול הקארט.

באימונים הראשונים, יש להכיר את הכלי ואת דרך הנהיגה. באימונים אלה מומלץ שיתלווה אליכם מי שמכר לכם את הקארט, מכר כלשהו או נהג מנוסה. לרוב, נהגי קארטינג שמחים לעזור למתחילים בשלבים הראשונים. לאחר הבדיקות הטכניות הראשוניות, להן מוקדש מאמר נפרד, יש להתמקד במטרות הבאות:

1) להיות מסוגל לסיים מקצה נהיגה בשלום. יש לזכור שהקארט נכבה במידה והוא לא נוסע. לכן, יש להמנע ממצבים שעלולים לגרום לנו לאבד שליטה ולגרום לקארט להכבות. מצבים כאלה עלולים להיות:

* פגיעה בצמיגים ומחסומים המתווים את תוואי המסלול.

* פגיעה בנהגים אחרים.

* נעילת בלמים

* כניסה להיגוי יתר והסתבסבות.

2) התנעת הקארט. הקארט שלנו מותנע בדחיפה. אין מצמד שמאפשר למנוע להיות בסיבובי סרק בזמן שהקארט עומד במקום, ואין מתנע אשר מפעיל את המנוע עבורנו. לכן, ברגע שהמנוע עובד, הגלגלים מסתובבים. לפני כל נסיון התנעה, מומלץ בחום לעשות מעט מתיחות לגב על מנת למנוע נזק אפשרי. ישנן מספר שיטות להתנעת הקארט:

* הנהג יושב במקומו ויש מי שעוזר לדחוף. במצב זה, על הנהג לרכון קדימה לעבר ההגה, על מנת להעביר מקסימום משקל קדימה. זה יקל על הדוחף להרים את הקארט. על הדוחף להרים את הציר האחורי של הקארט כ 10 סנטימטרים באוויר, כאשר יד ימין אוחזת בפגוש ויד שמאל בכיסא. ממשיכים לרוץ כחמישה עד עשרה מטרים, ואז מפילים את הקארט. על הנהג ללחוץ על דוושת התאוצה, וממשיכים לדחוף את הקארט עד שהמנוע מתניע. במידה והמנוע קר, על הנהג לכסות באופן חלקי את פתחי תיבת האוויר על מנת ליצור תערובת עשירה יותר המקלה על ההתנעה. על הדוחף להיזהר בל יתפסו אצבעותיו בין גב הנהג לכיסא, ופן יקבל כוויה מהאגזוז במידה והוא חם.

* הנהג ואדם נוסף מתניעים את הקארט. בסיטואציה זו, הנהג עומד בצד שמאל, אוחז את ההגה ביד שמאל ואת הכסא בצד ימין. האדם הנוסף אוחז בפגוש בצד ימין ובכיסא מצד שמאל. ההתנעה דומה מאוד לשיטה הקודמת. מרימים את הציר האחורי, רצים יחד כ 5-10 מטרים, מפילים את הקארט וממשיכים לדחוף. הנהג קופץ לכסא, לוחץ על דוושת התאוצה ומכסה חלקית את פתחי תיבת האוויר. ממשיכים לדחוף עד ההתנעה.

* הנהג מתניע בכוחות עצמו. זו השיטה המקצועית ביותר, המקנה לנהג עצמאות וביטחון עצמי רב יותר על המסלול. השיטה על הנהג לעמוד מאחורי הקארט, לאחוז בפגוש ביד ימין ובכיסא ביד שמאל. מרימים את הציר האחורי, רצים 5-10 מטרים, מפילים את הקארט, עוברים מהר לצידו השמאלי ודוחפים עוד 5-10 מטרים. קופצים לתוך הקארט, לוחצים על דוושת התאוצה ומכסים במידת הצורך את תיבת האוויר עד להתנעה. בשיטה זו, מומלץ לפתוח מעט יותר את מחט הסל"ד הנמוך בקרבורטור, כתחליף להעדר הלחיצה על הגז. כמו כן, כיוון נכון של סל"ד הסרק של הקארט עוזר מאוד להתנעה קלה.

3) כיוון הקרבורטור. תפקיד הקרבורטור הוא לערבב בין הדלק לבין האוויר, ומשם תערובת זו נכנסת למנוע, נשרפת והופכת מאנרגיה כימית לאנרגיית תנועה. ישנו יחס אווירדלק אידאלי המאפשר בעירה טובה. לצערנו הרב, אין כיוון קסמים המאפשר להגיע ליחס הזה, משום שהוא תלוי במזג האוויר, דהיינו בטמפרטורה, לחות יחסית ולחץ ברומטרי, המשתנים מעת לעת. בנוסף לכך, קרבורטורים שונים מגיבים באופן שונה זה מזה. בין הגורמים, ניתן למנות את גמישות הדיאפרגמה שבהם, מצב המחטים, נקיון ועוד. יחד עם זאת, לאחר מספר אימונים, לומדים להכיר את הקרבורטור ואת הדרך לכיוון מוצלח שלו. מומלץ מאוד לקיים טבלת מעקב אחר כיווני הקרבורטור ומזג האוויר בזמן האימון.

הקרבורטור במנוע הימאהה הוא מסוג Walbro ולו שתי מחטים הנשלטות ע"י ברזים. בעזרתם, קובעים את כמות הדלק הנכנסת למנוע בסל"ד גבוה ונמוך. ברז הסל"ד הנמוך משפיע לאורך כל טווח הפעולה של המנוע. הוא ממוקם קרוב יותר למנוע, ומסומן באות L. לברז זה יש שני דגמים אחד הנשלט בעזרת מברג פיליפס, ולכן ניתן לקבוע את הכיוון ברחבת הטיפולים, בלבד, ודגם נוסף וארוך המאפשר שליטה ידנית ע"י הנהג. הברז של הסל"ד הגבוה משפיע החל מאזור 7500 סל"ד, ומסומן באות H. ברז זה נמצא תמיד בשליטת הנהג. סיבוב הברזים לכיוון השעון סוגר אותם ומזרים פחות דלק למנוע. סיבוב נגד כיוון השעון פותח אותם ומזרים יותר דלק למנוע.

אופן עקרוני, המנוע שלנו אוהב דלק רב בסל"ד נמוך, ופחות דלק בסל"ד גבוה. כיוון אופייני, אך לא מחייב יהיה 3/4 סיבוב בברז L ו 1/2 סיבוב בברז H, עם סטיה של 1/8 סיבוב +-. בנוסף, ככלל אצבע, במזג אוויר חם ולח נזרים פחות דלק, משום שהאוויר דליל יותר ולכן יש פחות חמצן לבעירה, אך לא מעט מדי משום שהדלק הוא גורם מקרר. במזג אוויר קר, נזרים יותר דלק, משום שמולקולות האוויר נעשות צפופות יותר ולכן אספקת החמצן גבוהה יותר.

כיצד נדע שהצלחנו בכיוון הקרבורטור? במידה ויש לנו מד טמפטורה וסל"ד, נראה שלאחר מספר הקפות נגיע לטמפרטורת עבודה של 200 מעלות צלזיוס, הגענו לסל"ד מירבי, והקארט מאיץ באופן לינארי וצפוי.

במידה ואין לנו אמצעי מדידה, נוכל לבחון את צבע הפלאג בין מקצה למקצה. צבע שחור משמעו תערובת עשירה מדי. צבע אפור מעיד על תערובת ענייה מדי. הצבע האידאלי הוא צבע חום מזכיר צבע חלודה, או רעפים.

בזמן נהיגה, צליל המנוע צריך להישמע נקי. במידה והוא נשמע מלוכלך מדי כמו מסור חשמלי מקולקל כנראה נוסעים בתערובת עשירה מדי.

במידה והקארט מתקשה לטפס בסל"ד נמוך, כנראה מדובר בתערובת עשירה. במידה והקארט מתנהג באופן תזזיתי, מתקשה להאיץ ופתאום מקבל בעיטת תאוצה וחוזר חלילה, כנראה מדובר בתערובת ענייה. כדאי להתחיל בכיוון הקרבורטור בסל"ד נמוך עד 10,000 סל"ד ולאחר מכן להתמקד בסל"ד גבוה.

הצלחה במשימות אלו תבטיח תפעול עצמאי ובטוח של הקארט, ותעזור לנו להתמקד בשלבים הבאים על כך בפוסטים נוספים!

מודעות פרסומת

1 Response to “צעדים ראשונים בעולם הקארטינג”



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


בלוג על קארטינג, קרטינג, ספורט מוטורי ועוד.

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות האימייל.

הצטרפו אל 807 שכבר עוקבים אחריו

ארכיון הבלוג


%d בלוגרים אהבו את זה: