08
מרץ
09

אוברול והרצה

עונת 2008 נגמרה ואיתה גם המנוע.

אז נכון, הוא עדיין עובד ודוחף את הקארט, אבל כבר אין לו את המרץ שהיה, הקומפרסיה כנראה בורחת וקורים עוד כל מיני דברים שאיגור אומר ואני לא הכי מבין. מה שבטוח, הירידה בביצועים מורגשת וקצת מפריעה אם אני באמת רוצה שהמנוע יהיה תחרותי.

אחרי אימונים מפרכים ושעות אינספור, אכן הגיע הזמן לעשות אוברול והרצה.

לפני מספר שבועות, מסרתי את המנוע אחר כבוד לאיגור כדי שיבצע את האוברול. אוברול מלא כולל בין השאר החלפת אטמים, חריטת הצילינדר, החלפת הבוכנה למידה גדולה יותר, החלפת מיסבים ועוד כל מיני דברים, שמטרתם להחזיר את המנוע לקדמותו ואף לשפר את ביצועיו.

אחרי שאיגור סיים איתו, לקחתי את המנוע חזרה והוא מתחנן להרצה. אז אתם בטח שואלים:

למה בכלל צריך להריץ מנוע?

רכיבים חיוניים במנוע הוחלפו לחדשים, והדברים עדיין לא יושבים כמו שצריך. המנוע מתחמם וכתוצאה מהחום הרוב הם מתרחבים ומתכווצים. על מנת לאפשר להם לשבת כמו שצריך, להאריך את חיי המנוע ולהגיע לביצועים מיטביים, חובה להריץ את המנוע.
מה צריך לעשות כדי להריץ מנוע?

יש כל מיני אסכולות וכל אחת אומרת דברים אחרים, לפעמים מנוגדים זה לזה. זה תלוי באיזה טולרנסים נעשה האוברול ועוד כל מיני קללות שלא בהכרח מעניינות אותנו הנהגים. אבל יש דברים שרוב האנשים מסכימים עליהם.

  • יש להשתמש במנוע באופן מדורג, ולהתקדם לאט לאט עד שמביאים אותו לעבודה במלוא היכולת – כלומר בשיא הסל"ד שלו. זה אומר שצריך להשתמש בו על מסלול, כשהנהג נוהג עליו, עם עומס.
  • חלק מההרצה נעשית בתנאים לא רגילים למנוע – סל"ד נמוך וקבוע, מהירות איטית, מצערת פתוחה באופן חלקי. הרבה דברים יכולים להשתבש
    • כדאי להשתמש בפלאג המתאים לטמפרטורה נמוכה יותר. למשל, אם אתם משתמשים בד"כ ב B9EG, אולי כדאי לרדת ל B8ES, ובכל אופן, להביא פלאג רזרבי
    • הרצה צריכה להתאים למסלול שנוסעים עליו. לדוגמה, נסיעה במסלול טכני ומפותל בו הסל"ד עולה ויורד לא בהכרח תתאים לנסיעה במסלול אובלי בו שומרים על סל"ד גבוה לאורך זמן
  • כדי לחסוך, כדאי ומומלץ להשתמש חלק מהזמן בצמיגים שמשמשים לאימונים ולא למירוצים.
  • חשוב מאוד לחכות שהמנוע יתקרר בין מקצה למקצה לטמפרטורה של 50-60 מעלות. בתוך המנוע יש כמובן טמרטורה גבוהה הרבה יותר, ואם לא נחכה שמחזורי ההתחממות והתקררות יושלמו במלואם, אנו עלולים למצוא את עצמנו עם מנוע תפוס

מה זה מנוע תפוס?

הצילינדר והבוכנה עשויים מתכות המתרחבות ומתכוווצות בקצבים שונים. המרווחים ביניהם קטנים מאוד, על מנת לאפשר קומפרסיה גבוהה ולתת ביצועים גבוהים, אבל עדיין צריך שיהיה מרווח כלשהו ביניהם.

המרווח הזה הוא קטן מאוד, וכאשר ההתאמה אינה מושלמת, יכול להווצר מצב שנוצר חום רב מאוד והבוכנה מתרחבת עד לרמה שהיא נצמדת לצילינדר, ומתלכדת איתו.

זה המצב בו "נתפס המנוע". למרבה הצער, במצב כזה כל עבודת האוברול וההרצה יורדות לטמיון. מצב כזה, אגב, יכול לקרות גם זמן רב אחרי ההרצה, בגלל תנאים מסויימים השוררים באותה עת. לכן, כדאי מאוד להצטייד במד סל"ד וטמפרטורה כדי לדעת איפה אנו עומדים.

אפשר לדבר על הרצת מנוע שעות, וגם התהליך עשוי לקחת שעות, אבל בסופו של דבר הרצה טובה משפרת את הסיכויים למנוע אמין וביצועים מנצחים.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


בלוג על קארטינג, קרטינג, ספורט מוטורי ועוד.

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות האימייל.

הצטרפו אל 816 שכבר עוקבים אחריו

ארכיון הבלוג


%d בלוגרים אהבו את זה: