01
דצמ
09

מחוונים לקארטינג – פרק 2 – סקירת מכשירים

אז עכשיו כשאנו יודעים קצת יותר בנוגע לפונקציונליות של מכשירים, נמשיך בסקירה ונספר קצת על המכשירים הזמינים בתחום. אני אתמקד בעיקר על Mychron 4 כי זהו המכשיר המצליח והנפוץ ביותר. הוא גם זול יחסית ביחס למכשירים מקצועיים אחרים. אני מסתמך פה בעיקר על  נסיוני, ולכן אשמח אם מישהו שמנוסה בשימוש במכשירים של חברות אחרות יתרום לרשומה זו, הקרדיט יינתן בהתאם!

יש לציין כי למכשירים בסקירה אין  יבואן או נציג שרות בארץ. רוב או אולי כל המכשירים הקיימים בארצנו יובאו באופן אישי מכל מיני מקורות. לאור נסיוני האישי, כדי לקבל שרות, כדאי מאוד לשמור קבלה ומסמכים על תשלום המכס. זאת, על מנת שבמקרה שתאלצו לשלוח אותו לתיקון, לא תצטרכו לשלם שוב מכס כשהוא נכנס ארצה. יש מבחר מכשירים ב EBay, וגם בחנויות כמו CometKartSales, ולפעמים כמה אנשים מתאגדים לרכישה מרוכזת כדי לחסוך בעלויות משלוח.

חשוב להבין כי רוב המכשירים האלה הם גם Data loggers – כלומר שומרים את המידע שנאסף בזמן הנהיגה, מה שאומר שניתן לשמור אותו לצרכי מעקב ולנתח אותו כדי למצוא נקודות לשיפור בכיול הקארט או בנהיגה. הם באים לרוב עם חיישן טמפרטורה לבחירה, מד סל"ד ומד הקפות. בנוסף, אפשר להוסיף להם שפע הרחבות כמו חיישני תאוצה, מהירות, פוטנציומטרים למדידת סיבוב ההגה והדוושות, חיישני למבדה ואפילו GPS.באופן עקרוני, חלק מהם מתאימים גם לאופנועים ואפילו למכוניות.
עם זאת, המשתמש המתחיל יסתפק בערכה הרגילה. כשרוכשים מכשיר, יש לשים לב לדברים הבאים:

1. יש לקנות חיישן טמפרטורה מתאים למנוע. EGT מתאים לכל מנוע, אבל דורש התקנה מתאימה בסעפת הפליטה. CHT נהוג בעיקר בימאהה. Water רלוונטי רק לקירור מים וצריך להתאים את החיישן לסוג המנוע – רוטקס, וורטקס, לאופרד, PRD, KF וכו'. חיישני טמפרטורה עולים בד"כ 60$, או 40$ לכבל גנרי שאליו מתחבר קצה מסוג CHT , EGT או Water  – מה שחוסך כסף במקרה שהכבל נהרס, וזה קורה בהתקנה לא זהירה או סתם מבלאי או טראומה. כמו כן יש לשים לב לסוג הכבל והאם מתאים לצרכינו. לדוגמה – יש כבל מים שמתאים לרוטקס ויש כזה שמתאים לחברות אחרות. יש כבל CHT עם טבעת בקוטר 12 14מ"מ המתאימה לקארטינג ואחרים עם קוטר 10 מ"מ לאופנועים.

2. חיישן המהירות יכול להיות אינפרא אדום או מגנטי. מצד אחד, חיישן מגנטי הוא אמין ואמור לעבוד עם כל מסלול עם פס מגנטי. הבעיה איתו זה שהוא ממוקם במקום בעייתי ורגיש (תחתית הקארט) ולא תמיד הפס המגנטי מופעל – למשל בנחשונים או סתם מסלול ארעי. לכן, הרוב המוחלט של הנהגים בארץ משתמש בחיישן אינפרא אדום. הבעיה איתו היא שהוא מצריך אלומה (Beacon), לכן תמיד יש להצטייד באחת. האלומה עולה כ 50$, אבל בד"כ תמיד יימצא על המסלול מישהו עם אחת כזו.

3. אם קונים את המכשיר בארה"ב, יש לשים לב שיש לו כמה גרסאות. חלקן מותאמות למרוצים אובליים וחלקן אף למרוצי דראג. יש לשים לב לרכוש את מה שמתאים ל Road/Sprint Racing.

באירופה נמכרת ברוב המקרים גרסת קארטינג רגילה, למיטב ידיעתי.ובכן, הבה נתחיל בסקירה:

Mychron 4 http://www.mychron4.com

Mychron 4 הוא מכשיר מתוצרת חברת AIM האיטלקית המיועד למגוון שימושים, ובעיקר לקארטינג. זהו מכשיר מודולרי שמאפשר תצוגה, מדידה ואגירת מידע מחיישנים רבים. בגרסתו הבסיסית הוא בא עם מד סל"ד, חיישן טמפרטורה ומד זמן הקפה. את זמן ההקפה מודדים בעזרת מכשיר המקרין אלומה באינפרא אדום, או בעזרת פס מגנטי שנמצא במסלול ותואם למכשיר. יש לו גרסה נוספת שמאפשרת מדידת טמפרטורה נוספת בלי הרחבות מיוחדות. בנוסף, אפשר לחבר באמצעות E-Box או Hub חיישנים נוספים כמו עוד מדי טמפרטורה, מהירות גלגלים, חיישן תאוצה, GPS, חיישן למבדה ואפילו מצלמת וידאו שמסונכרנת למידע שנאגר במכשיר.

במכשיר עצמו ניתן לראות את זמני ההקפות הטובים ביותר עבור כל מקצה, עקומות סל"ד, השוואה בין זמני הקפות, מעקב אחרי שעות מנוע של 4 מנועים. אם יש מספר נקודות ציון, אפשר לחשב זמן הקפה תאורטי אופטימלי.
חוץ מזה, ניתן לעשות שימוש במידע שנאגר במכשיר באמצעות תוכנת מחשב. את הנתונים מעבירים באמצעות USB Key (במחיר המופקע של 79$) שמתחבר למכשיר, מה שחוסך את פירוק המכשיר מהקארט. באמצעותו אפשר גם לעדכן את המייכרון בגרסאות תוכנה עדכניות ואף להעלות תמונה אישית לרקע המסך. את הנתונים ניתן לנתח בעזרת תוכנה בשם Racing Studio הניתנת חינם מהאתר של AIM, יצרנית המכשיר. לכל הפחות ניתן לעקוב כך אחרי ביצועים ושעות מנוע, אבל מי שמבין עניין יוכל ללמוד דבר או שניים על הנהיגה שלו והשפעה של סטאפ על התנהגות הקארט והמנוע. התוכנה אפקטיבית במיוחד בשילוב חיישן GPS, ויש אתרים רבים שמוקדשים לנושא, אבל בארץ אני לא מכיר איש שעושה בכך שימוש.

למכשיר זה מספר יתרונות: הוא זול (מחיר רשמי בסביבות 370$), נפוץ  מאוד בעולם וגם בארץ – רוב הנהגים משתמשים בו, יש לו תצוגה מאירת עיניים, USB Key, חבילה בסיסית טובה והרחבות אין ספור, אחריות בינ"ל ללא הגבלה (גיליתי את זה במקרה!). החסרונות העיקריים הם חיישני טמפרטורה שמתקלקלים לעיתים תכופות ואמינות בעייתית בנקודות החיבור של החיישנים למכשיר. אני ראיתי כבר מספר מקרים כאלה.בנקודה זו נציין כי מייכרון 4 החליף את קודמו מייכרון 3, אותו אולי אסקר בעתיד אם תהיה דרישה…

Alfanohttp://www.alfano.com

אלפנו היא יצרנית איטלקית נוספת, גדולה לא פחות ואולי אף יותר מ AIM. המכשירים שלה היו נפוצים בעבר בארץ אך כיום פחות. לדעתי הסיבה העיקרית לכך היא בעיקר המחיר הגבוה.

גם אלפנו מייצרת מכשירים מודולריים, הדומים בתכונותיהם לאלו מתוצרת AIM. בעוד ל AIM יש מבחר מכשירים דל לתחום הקארטינג, לאלפנו יש מבחר רחב של מכשירים הנבדלים זה מזה במספר דברים כמו כניסות לחיישנים,  אזור התצוגה, והזכרון למספר ההקפות. לצערי אין לי נסיון רב עם מכשירים אלו ואני לא יכול לספר הרבה, והוא בעיקר מסתכם בנסיעה על הקארט של נאור שיף שהיה מצויד במד סל"ד וזמני הקפות. אני חייב לומר שביחס למייכרון, הראות פחות טובה אבל אני משער שזה עניין של הרגל. כאשר שוקלים לרכוש מכשיר מסוג זה, יש לתת את הדעת על הדברים הבאים:

איזה טמפרטורות אני רוצה לבדוק? הדגמים הבסיסיים מוגבלים בגובה הטמפרטורה שהם מסוגלים לקבל ולכן אפשר להשתמש רק בחיישני CHT או מים, אבל לא ב EGT!

בנוסף, הדגמים הבסיסיים מוגבלים בזכרון שלהם. אמנם הזכרון מספיק ליום אימונים, אבל אם רוצים להשוות בין ימי אימונים ולא יודעים להשתמש בתוכנת המחשב שלו, יש כאן בעיה וצריך לזכור לרוקן את הזכרון לפני המקצים! זוהי בהחלט נקודת חסרון לעומת Mychron 4, ולמעשה הבעיה קיימת ב Mychron 3.

יש לציין, עם זאת, שאם הפרוטה בכיסכם ואתם מוכנים להוציא 405 אירו, אז הגרסאות המתקדמות של המכשירים מתוצרתם כמו Astro מגיעות עם חיישני ג'יירו כדי למדוד תאוצה ופניות, חיישן מהירות ועוד.

אז נכון – המודולריות לא מרובה כמו ב Mychron והתצוגה פחות טובה, אבל בתוספת תשלום נמוכה יותר מאשר ב Mychron מקבלים יותר מידע.

Unipro http://www.uniprolaptimer.com

Unipro זו החברה שלצערי אני יודע עליה די מעט. מה שאני כן יודע זה שזו חברה עם מוניטין של אמינות ודיוק יותר מאשר כל חברה אחרת, ולראיה הם מייצרים את קופסאות הניטור אחר סל"ד המנוע בקטגוריות KF של CIK וגם בקטגוריות Rotax בבריטניה.

גם כאן יש כמה רמות של מכשירים, הנבדלים זה מזה בכמות הכניסות של החיישנים וכמות הזכרון על המכשיר. אין לי הרבה מה להוסיף בנושא הפונקציונליות כי לא ראיתי אחד כזה במציאות. במכשירים המתקדמים יש להם אופציה משעשעת של מד שחיקת צמיגים, וגם מד טמפרטורת צילינדר (להבדיל מראש צילינדר – כלומר פלאג….). מבחינת מחיר, הוא היקר מבין השלושה.

גם במקרה זה, אם מישהו התנסה במציאות עם מכשיר כזה – הוא מוזמן להגיב כאן או ליצור איתי קשר ואשמח להכניס את ההערות שלו.

עד כאן להיום, ונמשיך בכתבה הבאה בנושא – איפה לקנות?

מודעות פרסומת

0 Responses to “מחוונים לקארטינג – פרק 2 – סקירת מכשירים”



  1. להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


בלוג על קארטינג, קרטינג, ספורט מוטורי ועוד.

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות האימייל.

הצטרפו אל 807 שכבר עוקבים אחריו

ארכיון הבלוג


%d בלוגרים אהבו את זה: