26
דצמ
09

TAG – על מה ולמה?

לאחרונה, הבחנתי שיש התעניינות רבה בקרב קוראי הבלוג בנוגע למנועי TAG בכלל ורוטקס בפרט.

כשרות לציבור הנהגים, אסקור בימים הקרובים את מיטב המנועים בתחום, מין הנעשה בארץ ובעולם ועוד.

מי שיש לו נסיון טכני עם המנועים האלה – מוזמן לתרום לסקירות (כמובן שיינתן קרדיט מתאים!).
למען הסדר הטוב, מוטב שאתחיל בהסבר: מהם בעצם מנועי TAG?

ראשי התיבות TAG פירושם Touch and go. הכוונה היא שניתן להדליק את המנועים בלחיצת כפתור. הקונצפט המהפכני הזה שמוכר לכל נהג מכונית וקטנוע לא היה כל כך ברור לנהגי הקארטינג.

בעבר, היו שתי דרכים טריוויאליות להתנעת הקארט:

אם הציר היה מחובר באופן ישר לקראנק, או אם היה לקארט מנוע עם תיבת הילוכים, היה ניתן להתניע את הקארט בדחיפה.

אם לקארט היה קלאץ' צנטריפוגלי, היה ניתן להתניע אותו בעזרת סטארטר חיצוני או בעזרת כבל במשיכה.
כל הדרכים האלה משמרות את עיקרון הפשטות של הקארטינג, מפני שהשאיפה היא שיהיו כמה שפחות רכיבים על הקארט. הבעיה היא עבור נהגים חדשים שהקונצפט של התנעה "ידנית" קצת מרתיעה אותם, ונהגים צעירים שאינם מסוגלים לדחוף את הקארט כדי להתניע אותו.

בנוסף, הקטגוריות בקארטינג התחלקו באופן גס מנועים חלשים למתחילים, מנועים בהספק בינוני למתקדמים. מי שרצה משהו מעבר לזה היה הולך על מנועים שמשתמשים בהם באליפויות יבשתיות ואליפות העולם או שיפטרים, ואלו מנועים שדורשים תחזוקה רבה.
את הכיוון החדש הכניסה חברת המנועים האוסטרית רוטקס, חברה בת של תאגיד בומברדיה הקנדי. בשנות השמונים רוטקס השתתפה באליפות העולם בקארטינג (Forumla A) עם מנועי 100 סמ"ק בהצלחה. אולם באמצע שנות התשעים היא החליטה לפרוש מהמרוצים ולפתח מנוע שפונה לקטגוריית ההובי, מנוע חזק אבל עם פחות תחזוקה וקל יותר להפעלה מאשר המנועים שהשתתפו בקטגוריות ההתאחדות הבינ"ל לקארטינג –  FMK (מה שידוע כיום כ CIK). התוצאה הייתה מנוע Rotax Max, מנוע בן 125 סמ"ק עם סטרטר חשמלי, מצמד, קירור מים והספק של 28 כ"ס בקירוב.

למרבה הצער, FMK לא ארגנה אליפויות לקטגוריה הזו והתמקדה ב 100 סמ"ק. כתוצאה מכך, רוטקס החליטה לארגן אליפות סגורה למשתמשים במנועיה, והשאר הסטוריה.

במבט לאחור, כנראה הכיוון היה נכון מפני שלאור ההצלחה, יצרני מנועים רבים החליטו לפתח מנועים בסגנון המדובר.

מדובר ביצרנים ותיקים ומצליחים שמשתתפים באליפויות העולם מזה שנים, כמו IAME (המייצרים את המנועים בסדרות  Leopard מקורר המים ו Easykart מקורר האוויר), Vortex (המייצרים מנועי RoK בקונפיגורציות שונות), יצרנים ותיקים אשר הסבו את מנועיהם לתצורת TAG (כגון ימאהה היפנית המוכרת היטב בארץ ו Talko הבריטית המייצרת מנועים הדומים לימאהה), ויצרנים חדשים שראו את ההצלחה ורצו להציע את מיטב תוצרתם (PRD הטיוואנית, Sonik, Motori 7 האיטלקיות ועוד…).

IAME ו VORTEX אף מארגנות אליפויות עולם במתכונת דומה ל Rotax, עם משתתפים מכל מקום בעולם בו מתחרים במנועים אלו. גביעי ה Vortex ו Easykart (שזה בעצם שת"פ של IAME וחברת השילדות BIREL) מתנהלים במתכונת דומה מאוד לגביע רוטקס, ואילו הגביע העולמי של IAME מהווה מרוץ סיבולת עם מנועי X30, שזהו פיתוח של ה Leopard.

בנוסף, בשנת 2007 החליטו ראשי ה CIK לעבור ממנועי 100 סמ"ק עם הנעה ישירה למנועי 125 סמ"ק עם מתנע ומצמד, בדומה לרוטקס מקס, לאחר שלוש שנות פיתוח. מטרתם הייתה שאותם המנועים אשר משתמשים בהם באליפויות ישמשו גם כן את החובבים בענף. מקץ 3 שנים להצגת הפורמולה. נכון להיום נראה שההצלחה של הנוסחה חלקית מאוד ורוב השימוש בהם נמצא בעולם המרוצים המקצועיים, אולם נראה כי היצרנים משפרים את האמינות ואולי באמת יום יבוא והחזון יתגשם, וחובבי הקארטינג יוכלו להתחרות עם אותם מנועים כמו אלו שמשמשים את אלופי העולם.

יש לזכור, יחד עם זאת, שלא הכל מושלם.  אמנם מנועי ה TAG חזקים יותר, אמינים יותר (=פחות טיפולים) וניתנים להתנעה בקלות לעומת המנועים הישנים, אבל הם לא חפים מחסרונות.

ראשית כל, הם יותר מסובכים כי יש יותר רכיבים על הקארט: מצנן מים, רצועות לשאיבת מים, מצמד, סוללה, מתנע. חלק מרכיבים אלו, היו מוכרים למתמודדים בקטגוריות גבוהות יותר, ועכשיו הם מצאו את דרכם לקארט העממי. כשהכל עובד סבבה, וזה מה שקורה בד"כ, לאיש לא

אכפת. אבל כשמשהו מסתבך, יש יותר גורמים במשוואה.

בנוסף, הקארטים האלו כבדים וחזקים יותר. אם בקטגוריות 100 סמ"ק המשקל הנורמלי בקטגוריית הסניורים הוא 145 ק"ג, בקטגריות ה TAG ו ה KF (אליפות העולם החדשה) המשקל עומד כבר על 165 ק"ג.

המשקל והכח דורשים צמיגים רכים יותר כדי להתמודד עם הכח והדרישה לאחיזה. מאידך, הם מפעילים יותר עומס על השילדה ומכאן בלאי גבוה לשילדה, צמיגים ובלמים.

לסיכום, אפשר לומר  כי מנועי ה TAG חוללו מהפכה בעולם הקארטינג. הרעש שחוללו עדיין מהדהד בעולם הקארטינג ולמרות הפופולריות שלהם, עד היום נסוב ויכוח סביב השפעתם על הענף – מקארט קטן, פשוט וזול למכונת מרוצים מתוחכמת ומושחזת. קצת אור – בכתבות הבאות בנושא.

מודעות פרסומת

0 Responses to “TAG – על מה ולמה?”



  1. להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


בלוג על קארטינג, קרטינג, ספורט מוטורי ועוד.

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות האימייל.

הצטרפו אל 807 שכבר עוקבים אחריו

ארכיון הבלוג


%d בלוגרים אהבו את זה: